Wat is ROI Methodology?
De ROI Methodology van Dr. Elling Hamso, managing partner van het Event ROI Institute, is inmiddels een algemeen gehanteerde werkwijze voor het bepalen van de effectiviteit van events. Basisgedachte is dat de waarde van een event kan worden afgemeten aan de mate waarin het event het gedrag van de deelnemers beïnvloedt. Desondanks moet ROI Methodology zeker niet alleen gebruikt worden als evaluatietool, maar vooral ook als planningsinstrument voor een event. Op die manier ben je ervan verzekerd dat het event het best mogelijke resultaat zal krijgen.
De methode houdt in dat je vooraf duidelijke doelen stelt voor zes opeenvolgende niveaus: ROI, Impact, Gedragsverandering, Cognitieve verandering, (Leer)Omgeving, Doelgroep. Wat moet jouw event tot stand brengen of teweegbrengen op elk van deze niveaus?
Na afloop van het event meet je welke resultaten echt behaald zijn op elk niveau, te beginnen bij Doelgroep. Om uiteindelijk de Return On Investment van je event te kunnen berekenen, druk je de opbrengst van elk resultaat zo veel mogelijk uit in euro’s.
Het toepassen van ROI Methodology brengt weliswaar kosten met zich mee – het stellen van doelen kost tijd, de metingen achteraf kosten tijd en geld – maar volgens Elling Hamso zijn de voordelen vele malen groter.
Wat doet ROI Methodology voor LiveHouse events?
LiveHouse past delen van ROI Methodology waar mogelijk toe bij de organisatie van events en congressen. Nicoline van Straten: “We zijn eerlijk gezegd geen fan van achteraf meten. Vanwege de kosten voor de klant en omdat niet altijd duidelijk is wat je aan het meten bent. Wel zijn we voorstander van vooraf goed bedenken wat je wilt bereiken. Deze methode dwingt je om je doelen nauwgezet te omschrijven en dat zorgt voor de noodzakelijke focus bij het bedenken en inrichten van het event. Daarmee organiseer je elk event doelbewuster en dus effectiever.”
Meer info: ROI Methodology